Oplichting middels WhatsAppfraude en ‘bankmedewerkers’fraude

whatsappfraude oplichting

Wij krijgen regelmatig vragen van mensen die geregistreerd zijn in de frauderegisters van hun bank. Meestal is dat omdat er sprake is van een vermoeden van fraude of oplichting. Zij worden door de bank gezien als een zogenoemde ‘geldezel’ of ‘moneymule’. Banken waarschuwen voor criminelen die bankrekeningen nodig hebben om geld op te nemen dat afkomstig is van een misdrijf. Dit betreft bijvoorbeeld geld dat wordt verkregen uit WhatsAppfraude. 

WhatsAppfraude als vorm van oplichting

WhatsAppfraude is een veel voorkomende vorm van oplichting. Oplichters doen zich dan via WhatsApp voor als een familielid of vriend van het slachtoffer. De oplichter neemt via WhatsApp contact op en zegt dat hij dringend geld nodig heeft. Bijvoorbeeld voor het betalen van een openstaande rekening. Informatie over het slachtoffer en degene als wie zij zich voordoen verzamelen ze bijvoorbeeld op Facebook.

Soms vallen de oplichters gelijk met de deur in huis en vragen ze direct om geld. Het komt ook voor dat zij een ‘normaal’ gesprek beginnen om de aandacht af te leiden. Ze proberen zo je vertrouwen te winnen. Op een gegeven moment vragen de oplichters om geld over te maken naar een bepaalde bankrekening vanwege dringende redenen. Ze schrijven bijvoorbeeld over (onverwachte) verzekerings-, studie- of medische kosten. Vanwege bepaalde omstandigheden kunnen zij deze zogenaamde kosten niet zelf voldoen. De smoezen die worden gebruikt zijn bijvoorbeeld een gebrek aan saldo, een blokkade van de bankrekening of een betaallimiet.

Vervolgens vragen zij je om geld naar een bepaald rekeningnummer over te maken. Als je probeert te bellen, wordt er niet opgenomen of lukt het niet om daadwerkelijk een gesprek te voeren, bijvoorbeeld vanwege ruis. Als reden wordt soms gebruikt dat de ‘nieuwe telefoon’ nog niet goed werkt en problemen heeft. Vaak wordt dan wel aangegeven dat de factuur snel betaald moet worden omdat er anders grote problemen ontstaan. Zo wordt je overgehaald om toch geld over te maken naar een bepaalde bankrekening. 

Voordoen als medewerker bank

Een andere werkwijze van oplichters is dat zij zich voordoen als medewerker van een bank. Zij nemen telefonisch contact op met een slachtoffer. Vaak hebben zij vooraf al informatie over het slachtoffer verzameld om het vertrouwen te winnen. Ze vertellen dan dat het geld op je bankrekening niet meer veilig is. Vervolgens wordt je gevraagd om het geld over te maken naar een zogenaamde ‘veilige rekening’, totdat de problemen met de eigen bankrekening zijn opgelost. Op die manier bewegen ze je om geld over te maken naar een bepaalde bankrekening.

Beide manieren van oplichting

Bij veel mensen is de werkwijze van oplichters inmiddels bekend. Toch gebeurt het nog vaak dat mensen op deze manieren worden opgelicht. In juni 2021 kwam het bericht naar buiten dat iemand het slachtoffer was van beide manieren van oplichting. Dus diegene was zowel benaderd door WhatsAppfraudeurs als fraudeurs die zich voordeden als medewerkers van de bank. Deze persoon had bij de WhatsAppfraude door dat er iets niet klopte en ging niet op het bericht in van zijn zogenaamde dochter. s’ Avonds werd hij vervolgens gebeld door iemand die zich voordeed als ING medewerker. Deze medewerker gaf aan dat er was geprobeerd om geld van het slachtoffer zijn bankrekening af te halen. Van dit bericht schrok het slachtoffer. Hij dacht aan het WhatsAppbericht van eerder die dag en vertrouwde deze zogenaamde ING medewerker.

Deze oplichter deed vervolgens alsof hij alles probeerde te doen om de situatie te redden, maar het probleem niet kon oplossen. Als laatste optie gaf hij de mogelijkheid dat het slachtoffer zijn pincode zou afgeven en dat iemand de pinpas op zou halen om het geld op de rekening veilig te stellen. Het slachtoffer vertrouwde de medewerker en heeft zijn pincode en pinpas gegeven. Dit slachtoffer is vervolgens duizenden euro’s kwijtgeraakt doordat de oplichters dit van zijn rekening hadden opgenomen. Of het slachtoffer door twee verschillende oplichters op dezelfde dag is gebeld en dat het dus toeval was, of dat oplichters slimmer zijn geworden en beide manieren van oplichting combineren, is niet duidelijk. De politie gaat er van uit dat het een nieuwe, listigere oplichtingstruc is en waarschuwen mensen om hier niet in te trappen.

Contact SKE Advocaten

Bent u geregistreerd in het Interne- of Externe Verwijzingsregister? Neem dan contact op met SKE advocaten voor advies of bijstand bij bezwaar- of beroepsprocedures bij de financiële instelling zelf of bij een klachtprocedure bij KiFiD. Ook in eventuele strafrechtelijke procedures kunnen de ervaren advocaten van SKE advocaten u bijstaan.

Meer weten over geldezels? Lees onze blog over deze vorm van oplichting en de gevolgen hiervan.